Sunday, July 15, 2012

Percaya atau tidak

Sejak bersekolah di Kuantan, aku sering saja didedahkan dengan pelbagai fakta sains dan psikologi. Kadang kala boleh percaya dan kadang kala tidak. Aku ingin berkongsi sedikit fakta ahli psikologi kepada semua. Mengikut kajian mereka, kita dapat mengetahui kelebihan dan kelemahan seseorang dengan hanya melihat kepada tarikh lahirnya. Ia memerlukan sedikit pengiraan pada tarikh lahir kita bagi mendapatkan satu nombor daripadanya. Aku akan menggunakan tarikh lahir aku sebagai contoh. Cara pengiraannya adalah seperti berikut :

26  01 19 96

| 2+6 | 0+1 | 1+9 | 9+6 |

|  8   |   1   |  10  | 15  |

| 8+1 | 1+0 | 1+5 |

|  9   |   1   |   6   |

| 9+1 |  6   |

| 10  |   6   |

| 1+0 |  6   |

|   1   |  6   |

| 1+6 | = 7

Begini lah cara pengiraannya. Jadi, nombor yang aku dapat daripada tarikh lahir aku adalah 7. Mari aku tunjukkan kajian ahli psikologi berdasarkan nombor 7.

 Kelebihan                                                 Kelemahan
                                                              
1. Serius                                                 1. Pendiam tapi gila glamor
2. Suka kedamaian                                   2. Tidak tetap pendirian
3. Bijak dan saintifik                                 3. Fikiran suka berubah
4. Pentingkan kesempurnaan                     4. Suka asingkan diri
5. Pandai berbahasa                                  5. Sangat berahsia
6. Pemikir yang hebat                               6. Rasa dirinya betul
7. Mengenang budi                                   7. Kadang kala bertindak kejam.
8. Ghairah cinta
9. Sentiasa bersyukur

Baiklah. Itu lah apa yang aku dapat daripada kajian ahli psikologi. Cikgu sebut dan aku menyalin. Sesiapa yang rapat dengan aku, dia akan tahu sama ada kelebihan dan kelemahan di atas adalah benar atau tidak. Oh aku bukan buat untuk aku sorang je. Aku juga sempat mengira mereka yang bertarikh 06 04 1996 dan hasil daripada pengiraannya, mereka mendapat nombor 8. Berikut adalah kelebihan dan kelemahannya.

 Kelebihan                                                 Kelemahan
                                                             
1. Bermoral dan beretika                           1. Emosi melampau
2. Jujur                                                   2. Fizikal nampak kuat tapi hati mudah pecah
3. Tak gentar kepada persaingan                3. Tidak sedar peluang yang ada
4. Mengurus dengan baik                          4. Terlalu berhati-hati
5. Menawan                                            5. Terlalu fikirkan kejayaan dan akan stress
6. Berpengatahuan tinggi
7. Sedia membantu
8. Suka membuat kebajikan
9. Gigih berusaha

Itulah ciri-ciri mereka yang memperoleh nombor 8 hasil daripada pengiraan tarikh lahirnya. Ya, penat aku menyalin dan cikgu hanya menyebut. Tak mengapa, aku jugak yang nak salin. Seperti yang aku katakan tadi, orang yang rapat dengannya tahu bahawa kelebihan dan kelemhana di atas benar atau tidak. Malas bercakap panjang, pada aku benar kelebihan dan kelemahannya. Oh sebelum aku terlupa, ciri-ciri seseorang itu juga dapat dilihat berdasarkan bulan lahirnya seseorang. Post lain kali aku tulis. Sampai di sini sahaja. Kalau tanya aku percaya atau tidak, aku akan bercakap begini, ' I keep quiet. I don't say much. I watch and learn ' 

1 comment: